Svar: Spise udfordringer igen igen
3. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære mor, der syntes det var lettere at amme:)
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at børn mellem 8-10 måneders alderen begynder at lukke munden for skeen og protesterer højlydt, når man forsøger at give dem mad. Det hører med til deres alder og udvikling, og det handler sjældent om kræsenhed, men snarere om, at barnet i denne alder begynder at vise lidt mere egen vilje og selvstændighed.
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng nu begynder at fornemme, at det gør noget ved dig, når han lukker munden for skeen, drejer hovedet, kniber munden sammen og tydeligt signalerer nej - så får han en reaktion fra dig. Og en del af det du oplever lige nu handler derfor om, at han forsøger at finde ud af "når jeg gør sådan, hvad gør mor så?" og derfor er det rigtig vigtigt, at du forsøger at tage det stille og roligt :)
Det gør ikke noget, at jeres dreng ikke spiser store portioner. Det er helt okay, og det er faktisk bedre for ham, at han spiser lidt og tit og får flere måltider i løbet af dagen, end at han spiser få og meget store portioner. Han bør tilbydes 3 hovedmåltider - morgen, frokost, aften. Og derudover bør han tilbydes 2-3 mellemmåltider - formiddag, eftermiddag og evt. før putning om aftenen. Når du tilbyder ham mange små måltider, så sikrer du ham mulighed for en vis variation og samtidig får han også mad så tit, at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så længe, så tilbydes han lidt igen og så spiser han måske lidt mere der:)
Det er naturligt, at du synes, det er frustrerende. Men du må prøve at holde fast i, at du har en dreng der trives. Han mangler ikke noget og han er godt i gang med at udvikle sig, udvikle sin selvstændighed - og det er et sundhedstegn:)
Du mærker sandsynligvis hans spirende selvstændighed flere gange i hverdagen. Han protesterer måske over at blive lagt på puslebordet, vil ikke skiftes, vil ikke ligge ned. Måske protesterer han, når du prøver at give ham hue på, eller han tager sine strømper af, selvom du synes det er vigtigt, at han har varme fødder... Alt sammen helt naturligt for alderen, - og på samme måde lukker han altså munden.
Det lyder rigtig fint, at du forsøger at give ham lidt af gangen. Han vil have lettere ved at overskue tre små hapsere, spise dem og få lidt flere, end han vil have ved at overskue en tallerken der er fyldt med mad. Så prøv med lidt af gangen.
Det er også rigtig godt, at du stadig supplerer ham med grød eller mos. Det at udvikle selvstændighed betyder også lyst til at ville spise selv - og det må ha naturligvis gerne. Men det kræver stor koncentration at skulle spise mad i stykker, føre det fra tallerkenen ind i munden, tygge det, bearbejde det, synke det, tage et nyt stykke fra tallerkenen og føre det til munden.. Og han vil naturligt kunne blive træt, før han egentlig er mæt nok. Derfor er det godt at supplere ham med lidt skemad ved siden af.
Og derfor er det også rigtig godt, at du nogle gange vælger at tage ham på skødet og lader ham spise lidt videre i nærhed med dig. Det er rigtig rart for ham og du skal derfor endelig blive ved med at gøre det du gør - det lyder alt sammen rigtig fint:)
Han bør ikke få mere end 2 måltider grød dagligt, resten bør være grøntsagsmos, kød, fisk, frugt, brød osv. Du må gerne give ham stykker af frikadelle (kød eller fiskedeller), stykker af kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg osv. så du varierer hans kost så meget som muligt. Du kan med fordel også bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brød, ligesom du kan give ham smørbart fiskepålæg som alternativ til leverpostej en gang imellem:)
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske